ورق سنگریزه ای چیست؟

ورق سنگریزه ای یکی از پوشش های مناسب برای سقف های شیب دار می باشد که به دلیل تنوع بالا و کیفیت فوق العاده عالی مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار گرفته است. یکی از دلایل محبوبیت تایل سنگریزه‌ای مقاومت بالای آن در برابر عوامل محیطی می باشد که قابل اجرا در هر شیبی است. تایل سنگریزه ای عمدتا از آلیاژ و آلوزینک ساخته شده و خوشبختانه بسیار سبک وزن بوده، از این رو حمل و نقل آن راحت می‎‌باشد. آلوزینک زمینه افزایش مقاومت ورق سنگریزه ای را فراهم می کند. بخش رویه‌ی ورق با سنگریزه پوشانده شده که علت نام‌گذاری این نوع تایل می‌باشد.

بررسی ساختار تایل سنگریزه ای

1- هسته‌ی اصلی این نوع تایل فولادی بوده که از آلیاژ آلومینیوم و روی تشکیل شده است.
2- ورق سنگریزه ای از آلیاژ‌هایی از جنس آلومینیوم، روی، گالوالوم و آلویزینک ساخته شده است که مقدار آلیاژ گالوالوم آن بیشتر از سایرین می‌باشد. از طرفی آلیاژ آلویزینک باعث افزایش مقاومت پوشش سقفی می‌شود.
3- پوشش پلیمری، مقاومت ورق در برابر نفوذ آب و رطوبت را افزایش می‌دهد.
4- در ساخت پوشش سقف شیب دار، از چسب‌های مخصوص و ویژه جهت افزایش استحکام ورق استفاده می‌شود البته عمدتا برای چسباندن لایه آخر به کار می‌روند.
5- لایه اکرلیک ریزینی هسته‌ی اصلی پوشش سنگریزه ای را دربرمی گیرد و مانع از آسیب دیدن لایه‌های زیرین می‌شود و موجب چسباندن و محکم شدن لایه‌ی نهایی می‌شود.
6- لایه‌ی نهایی ورق سنگریزه ای از سنگریزه‌های طبیعی گرانولی تشکیل شده که از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می‌کند.
7- پوشش نهایی، لایه‌ی تثبیت کننده سنگریزه ها است که باعث شفافیت و زیبایی بیشتر ورق می‌شود.

مزایای استفاده از ورق سنگریزه ای

طراحی و ظاهر زیبا و شکیل این نوع پوشش ها موجب افزایش میزان فروش آن ها شده است. تایل سنگریزه ای دارای وزن بسیار مناسب و پایین در حدود 7 کیلوگرم در هر مترمربع می باشد، از این رو حمل و نقل و جابه جایی ورق ها بسیار راحت شده است. پوشش سنگریزه ای در برابر زمین لرزه و زلزله مقاوم بوده و قابل اجرا در هر شرایط آب و هوایی با هرگونه تغییرات دمایی می باشد. ارائه ضمانت نامه و گارانتی 50 ساله پوشش سقفی سنگریزه ای نشان از عمر بالا و دوام فوق العاده قوی آن دارد که سازگار با محیط زیست است. از مزایای دیگر ورق سنگریزه ای می توان به مقاومت بالای آن در برابر وزش باد شدید، طوفان و گردباد تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت اشاره کرد. عایق بودن پوشش سقفی در برابر نفوذ آب و رطوبت، مقاومت در برابر یخ زدن سقف را تضمین می کند. پیاده سازی سقف های شیروانی با ورق سنگریزه ای در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و این نوع سقف سازی زمان‌بر نمی باشد. خاصیت ضدپوسیدگی و زنگ زدگی مانع از خوردگی و فرسودگی سقف شیروانی می شود. خوشبختانه تابش نور خورشید باعث خرابی پوشش نمی شود و با ساختار هم پوشانی قوی این نوع تایل، در برابر فشار و ضربات معمولی محکم و مقاوم می باشد. انعطاف پذیری این پوشش ها امکان برش را فراهم کرده است. یکی از ویژگی های تایل سنگریزه ای قابلیت اجرا در شیب های 12 درجه تا 90 درجه می باشد که توانسته در همه جا کارایی داشته باشد. این نوع تایل ها عایق خوبی در برابر انتشار صوت هستند و مقاومت بالایی در برابر بارش باران های اسیدی دارند. قیمت فوق العاده مناسب و مقرون به صرفه ی پوشش سنگریزه ای موجب افزایش تقاضای سازندگان سقف شده است.

انواع طرح های ورق سنگریزه ای

تایل سنگریزه ای طرح کلاسیک

سقف طرح کلاسیک همان طرح سفال است که هیچگاه تغییرات مد و دیزاین خارجی باعث قدیمی شدن آن نمی‌شود. ظاهر سفالی ورق سنگریزه ای با نمایی خاص و مناسب برای هر نوع سبک معماری خارجی، قابل اجرا می‌باشد. ورق سنگریزه ای با طرح کلاسیک با رنگ‌های متنوع، پاسخ‌گوی هر نوع سلیقه‌ای است. پوشش طرح کلاسیک نسبت به سایر طرح‌ها از بهترین کیفیت، دوام و مقاومت استثنایی برخوردار است. طرح کلاسیک مقاوم در برابر آتش‌سوزی، بارش باران، طوفان شدیدی و انتشار صوت می‌باشد. در ساخت سقف شیروانی سنگریزه ای از مواد اولیه‌ای چون گالوالوم و آلوزینک به همراه سنگ‌های رنگی طبیعی متنوع استفاده می‌شود و از این رو با محیط زیست سازگار است.

تایل سنگریزه ای طرح رومن

طرح رومن یکی از پرطرفدارترین پوشش سقف شیب دار سنگریزه ای است که طراحی آن برگرفته از سقف‌های رسی ساخته شده در بناهای سنتی در مناطقی چون جنوب فرانسه، ایتالیا، سوئیس و اسپانیا می باشد. سقف های رسی جزو سقف‌های پرطرفدار به حساب می‌آید که به علت قیمت خرید بالا و هزینه‌های سنگین تعمیرات، خریداران از خرید آن منصرف می شوند. طرح رومن با طراحی مشابه سقف‌های سنتی رسی ساخته شده که با قیمت پایین و بدون نیاز به تعمیرات خریداران زیادی را به خود جلب کرده است. تایل سنگریزه ای با متنوع ترین رنگ‌بندی ها و ترکیب‌های متنوع به فروش می‌رسند. طرح رومن با گارانتی 50 ساله، عمر طولانی و دوام بالایی دارد. اصولا وزن پوشش سقفی طرح رومن سبک تر از 7 کیلوگرم در هر متر مربع می باشد که مقاوم در برابر وزش باد با سرعت 200 کیلومتر در ساعت است.

تایل سنگریزه ای طرح چوب

طرح چوب با ظاهری زیبا و تداعی کننده آب و هوای جنگلی است چرا که با طرحی برگرفته از رنگ و شکل چوب، سقف هایی طرح چوب سنتی می سازد. پوشش سقفی سنگریزه ای طرح چوب شامل خط‌ ها و برجستگی‌هایی برگرفته از چوب و الوار طبیعی می باشد. پوشش طرح چوب ساخته شده از سنگریزه های رگی متنوع و برجسته است که این ویژگی طرح چوب را از طرح‌های دیگر متمایز می‌کند. اصولا در طراحی سقف شیب دار سازه‌هایی چون آلاچیق‌ها، ویلاها و همچنین ساختمان های جنگلی مورد توجه طراحان و معماران قرار می‌گیرد. سقف های شیب دار طرح چوب از سنگ های طبیعی رنگی متنوعی ساخته شده که سازگار با محیط زیست هستند. علاوه بر مقاومت پوشش در برابر وزش باد و طوفان، مقاومت بسیار بالایی در مقابل تابش خورشید دارد. پوشش سقفی سنگریزه ای طرح چوب دارای کیفیت بسیار بالایی می‌باشد و با قیمت مناسب در بازار، خرید و فروش می‌شود.

تایل سنگریزه ای طرح شینگل

تایل سنگریزه ای طرح شینگل مشابه سقف‌های سنتی هستند که با کیفیت بالا ساخته شده‌اند. وزن تایل طرح شینگل سبک و با تنوع رنگی بالایی ساخته شده است. طرح شینگل با ترکیب صافی و برجستگی‌های زیبا و مناسب برای هر نوع بنا قابل اجرا می‌باشد. اصولا ورق سنگریزه ای در طراحی سقف مدارس، منازل مسکونی، هتل‌ها، مراکز خرید، آلاچیق‌ها، پیشانی آپارتمان‌ها و سر درب منازل کاربرد دارد. سقف سنگریزه ای طرح شینگل به دلیل داشتن مزایایی از جمله سبکی وزن، قیمت پایین و مقاوم در برابر وزش باد و بارش باران، نزول تگرگ، آتش‌سوزی و تابش نور خورشید نسبت به سقف شینگل سنتی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

انتخاب طرح و رنگ سقف شیروانی

ورق سنگریزه ای دارای 4 نوع طرح متفاوت است که بنا به نوع ساختمان و منطقه می تواند متغیر باشد. رنگ بندی این نوع پوشش سقف شیب دار، 12 رنگ متنوع است در توناژ قرمز، قهوه ای، سبز، آبی، نارنجی و خاکستری و ذغالی دارد. رنگ سقف شیب دار توسط کارفرما تعیین می شود ولی اصولا مجری طرح، بهترین پیشنهادهای خود را در زمینه انتخاب طرح و رنگ ارائه می دهد. برای انتخاب بهترین طرح می توان به سبک ساختمان، منطقه سکونت، انتخاب کارفرما، تغییرات آب و هوایی منطقه و نمای ساختمان توجه کرد. انتخاب رنگ بندی پوشش ساختمان هم دارای قاعده و قانون است و بایستی رنگ پوشش با نمای ساختمان تناسب و همخوانی داشته باشد چرا که هر رنگ سقفی با هر نوع نمایی هماهنگ نیست و قابل اجرا نمی باشد.

نحوه اجرای تایل سنگریزه ای به عنوان سقف شیروانی

اجرای سقف شیب دار با تایل سنگریزه ای نیاز به زیرسازی دارد. امکان اجرای زیرساز با چوب و آهن کشی با پروفیل قبل از اجرای عملیات سقف سازی اجرا می شود. برای زیرسازی چوبی اصولا از میخ استفاده می شود و برای زیرسازی با پروفیل، پیچ های سرمته ای مورد استفاده قرار می گیرند. پس از پایان زیرسازی، عملیات سقف سازی اجرا می شود و پوشش سقفی سنگریزه ای بر شیب نصب می شود. اصولا پس از سقف سازی نمای ساختمان اجرا می شود و طراحی و اجرا صورت می گیرد. زیرسازی و اجرای سقف شیروانی زمان بر نمی باشد و در زمان کوتاهی عملیات انجام می شود.

کاربرد پوشش سنگریزه ای در اجرای سقف شیروانی

این نوع پوشش قابل اجرا در ساخت سقف ویلا، سقف شیروانی ساختمان، نمای پیشانی ساختمان، نمای پیشانی ویلا، سقف آلاچیق، سردر ساختمان، سردر ویلا، سقف تراس و سقف کلبه می باشد. علاوه بر همه این موارد، پوشش سنگریزه ای در پوشش سقف انواع کارخانه ها و سوله ها کاربرد دارد. برخی از معماران علاوه بر سقف و نمای شیب دار، از ورق سنگریزه ای برای پوشاندن دیوارهای خارجی استفاده می کنند.

ویژگی پوشش سقف شیب دار سنگریزه ای

ورق سنگریزه ای با طول 1265 میلی متر و عرض 370 میلی متر ساخته و تولید می شود. اصولا تایل سنگریزه ای با ابعاد مشخص، خرید و فروش می شود ولی انعطاف پذیری این نوع ورق ها بسیار بالا است و خوشبختانه قابلیت برش را برای سازندگان فراهم کرده است. تایلی با ابعاد فوق، قابلیت پوشاندن مساحتی به اندازه ی 2.14 متر مربع را دارد که وزن هر تایل به ازای هر متر مربع، حدودا 4 کیلوگرم می باشد. میزان هم پوشانی ورق سنگریزه ای در حدود 1335 میلی متر است که موجب افزایش مقاومت سقف شیب دار می شود. البته گفتنی است که جدیدا ابعاد تایل سنگریزه ای تولید شده در کارخانه، بسته به کارخانه متفاوت است. تنوع طرح و رنگ این نوع پوشش ها متفاوت بوده و قابل اجرا برای هر شیب و متراژی هستند.

لایه های تشکیل دهنده  تایل سنگ ریزه

این نوع محصول از هسته مرکزی فولادی و لایه های مختف تشکیل شده :

1- هسته اصلی از جنس فولاد

2- لایه ی آلیاژ شده

3- پوشش پلیمری

4- چسب مخصوص

5- پوشش گرانولی طبیعی

6- ریزین اکریلیک

مزایای  ورق سنگریزه ای

1- وزن پایین در مقایسه با مساحت پوششی

2- مقاوم در برابر آتش سوزی و حرارت

3- مقاوم در برابر باد های شدید

4- مقاوم در برابر اشعه ی یو وی

5- مقاوم در برابر PH  باران

6 - عایق صوتی در برابر صدای ریزش باران

7- جلوگیری از سقوط بهمن برفی از سقف

رنگ بندی ورق سنگریزه ای:

ساختار لایه های تایل سنگریزه ای: